Boktips: Giftet av Maria V. Snyder




GIFTET ÄR EN BOK som har legat hemma i bokhyllan ett bra tag. Jag hade inte direkt hört något om varken den eller författaren (Maria V. Snyder) innan, så därför blev det att jag sköt upp läsandet av den hela tiden. När jag väl tog tag i boken och började läsa ordentligt förra veckan så gick det bara inte att sluta! Maria målar upp en helt ny värld för läsaren där huvudkaraktären Yelena Zaltana's öde går från att vara inkastad i en stinkande fängelsehåla dömd till döden, för att sedan skonas av den mystiske lönnmördaren Valek och istället få bli provsmakare åt befälhavaren som styr militärstaten Ixia.

HANDLING
Mord, kaos och magi ...

Instängd i mörkret som omsluter mig som en kista har jag inget som distraherar mig från mina minnen – minnena av att döda Reyad. Han förtjänade att dö, men enligt lagen gör även jag det. Här i Ixia är straffet för mord avrättning. Och nu väntar jag på bödeln.

Men samma lag som fördömer mig kan också rädda mig. Ixias provsmakare – som försäkrar att befälhavarens mat inte är förgiftad – har dött. Och enligt lagen ska den fånge som står på tur för avrättning erbjudas jobbet. Det vill säga jag.

SNYDER SKRIVER PÅ ett sätt som får mig att glömma tid och rum, och trots att boken är YA Fantasy och jag har läst hur många böcker som helst inom den genren, så känns den här berättelsen ny, spännande och rolig! Det stora frågetecknet genom hela boken är den om Yelenas bakgrund. Vad var det som drev henne till att mörda, och hur hamnade hon i den situationen till att börja med? Den här frågan hänger med i bakhuvudet genom hela berättelsen och får mig hela tiden att fundera på varför Yelena är som hon är och varför hon tar de beslut som hon gör.

Staden Ixia är en militärstat som drivs av en befälhavare som har högsta makten. Yelena skonas från sin dödsdom och får istället börja arbeta som provsmakare åt befälhavaren under upplärning av den hänsynslöse lönnmördaren Valek.  Deras relation blir redan från början komplicerad, och Yelena får kämpa för att överleva på slottet då hennes förflutna sakta men säkert kommer ikapp henne.

Giftet var ganska förutsägbar och jag kunde nästan från början lista ut hur den skulle sluta, men trots det så blev jag inte uttråkad eftersom att boken bjöd på så många spännande överraskningar och twistar. Jag fatsnade helt för världen i och runtom Ixia och har redan börjat med andra delen i serien. Tyvärr var översättningen av första boken ganska dålig och språket kändes slarvigt översatt, men andra boken är mycket mer välgjord och höjer kvalitén på hela storyn.

Betyg: 
 
 

Kommentera här: