Boktips: Graceling / De utvalda av Kristin Cashore




DEN HÄR BOKEN läste jag förra sommaren under en semesterresa till Cypern. Jag hade inte hört något om varken boken eller författaren innan, så jag var väldigt nyfiken på om jag skulle gilla handlingen och berättandet i texten. Jag insåg ganska direkt att det här var en bok som passade min fantasy-smak perfekt! Lätt och roligt språk, en stark tjej i huvurollen och ett sexigt kärleksintresse - kan det bli bättre?! ;)
Graceling eller De utvalda: tankeläsaren som den heter på svenska är skriven av Kristin Cashore och består av tre fristående delar.
Graceling handlar om artonåriga Katsa. Hon lever i en värld med sju kungadömen, där vissa ovanliga barn föds som så kallade "särlingar", med olikfärgade ögon. Ett barn med olikfärgade ögon har en särskild gåva, och föräldrarna måste lämna sitt begåvade barn till landets kung. Katsas gåva är dödandets gåva. När hon möter den unge prins Po, som också är en särling förändras allt. Han har tankeläsandets gåva. Kärlek uppstår, och tillsammans ger de sig ut för att störta en ondskefull kung.

Så här står det på bokens baksida:
I en värld där människor föds med exceptionella förmågor, så kallade gåvor, blir de både fruktade och beundrade. Katsa bär på bördan av en gåva som till och med hon föraktar: gåvan att döda.

Fruktad av hovet och utstött av de i hennes egen ålder lägger hennes gåva en mörk skugga över över Katsa's liv. Trots detta behåller Katsa modet: när kungen av Lienid's pappa kidnappas börjar hon undersöka saken och snubblar över ett mysterium.Vem skulle vilja kidnappa den gamle mannen, och varför? Och vem var den urtomordentligt begåvade mannen med en stridsförmåga som utmanade hennes egen?

Det enda Katsa är säker på är att hon inte längre vill döda. Intrigen kring kidnappningen erbjuder henne en väg ut - men vad hon inte inser när hon tar chansen är att något lömskt och mörkt lurar bakom mysteriet. Någonting som sprider sig från de mörka skuggorna av den enögde kungen.

GRACELING VÄNDER SIG TILL de lite äldre tonåren/unga vuxna. Huvudkaraktären är 18 år och på väg att upptäcka inte bara sin väg i livet utan också sig själv på flera olika plan. Vi får följa med Katsa i hennes mörkaste stunder när hon tvingas utöva sin gåva på order av kungen, men även flera fina stunder tillsammans Po där de tillsammans upptäcker kärleken och lusten till varandra. Något som jag verkligen gillade i den här boken var kärlek/sexscenerna. De är vackert beskrivna och eftersom att boken riktiar sig till den lite äldre publiken (18+) så kan det hetta till ordentligt ibland, vilket jag bara tycker ger en extra krydda i berättelsen. Omgivningarna är fantastiskt beskrivna och jag har inga problem med att måla upp Katsa's värld i mitt huvud.

Jag läste nyss att Graceling kommer att bli film, vilket gör mig superglad! Det är dock inte bestäm när den ska börja spelas in ännu, så ni har gott om tid på er att sätta er in i berättelsen innan den kommer på bio i alla fall. Läs om det på IMDb.

Graceling-serien består av tre fristående böcker, men jag har läst alla tre och tycker att det är kul att ha läst böckerna i ordning eftersom att flera av de olika karaktärerna dyker upp i alla böcker, så det är kul att veta vilka alla är, även om det inte är något tvång. Ni kan köpa Graceling/ De utvalda: tankeläsaren HÄR för 51 kr, och även Fire/De utvalda: Monstrets dotter och Bitterblue/De utvalda: Hemligheternas rike (45 kr).

Betyg


 

 

Kommentarer:

1 Felicia - KRISTENSTEWART.SE:

Roligt med en bok blogg =)

Svar: Tack! Hoppas du tittar in fler gånger :)
Sandra

2 Vaiho~:

Jag visste inte att den skulle bli film! Fasen vad roligt, vart läste du det? Måste ju skriva det på min blogg nu (:

Svar: Det står här på IMDb http://www.imdb.com/title/tt2872100/?ref_=nv_sr_1Vet dock inte när den blir av men skulle vara sjukt kul att få se den på bioduken! :)
Sandra

Kommentera här: