Divergent, boken och filmen

 


DIVERGENT 2014 (Shailene Woodly, Theo James, Kate Winslet)
 
Som jag har längtat efter att se den här filmen! I torsdags fick jag äntligen göra det. Den levde verkligen upp till mina förväntningar, och jag tror nästan att jag gillar filmen mer än boken (vilket inte brukar hända så ofta). Shailene som spelar huvudrollen Tris Prior är helt fantastisk i rollen. Jag var lite skeptisk till henne i rollen först (mest för att jag inte visste så mycket om henne), men efter att ha sett filmen så käner jag att dom inte kunde ha valt en bättre tjej än Shailelne att spela Tris. Jag tycker att hon ger karaktären en välbehövd dos av livsglädje och jag upplever henne som mer levande och nyfiken på livet än vad jag gör i boken. När jag läser Divergent kan jag ibland komma på mig själv med att tycka att hon är lite för orädd om sitt liv och bara kastar sig ut i farligheter utan att tänka en sekund på konsekvenserna. Men i filmen fick jag som sagt en annan uppfattning om henne, att hon är mer eftertänksam och fattar beslut av nyfikenhet och mod snarare än dumdristighet,

Nu låter det nästan som att jag ogillar boken, vilket jag absolut inte gör! Jag bara gillar hur Shailene ger karaktären mer liv helt enkelt.
Theo James spelar Tris's kärleksintresse och tränare "Four", eller Tobias som han egentligen heter. Deras kemi i filmen går verkligen inte att ta miste på. Från första stunden de lägger ögonen på varandra så bara sprakar det av kemi mellan dem. Fantastiskt att se och spänningen bara fortsätter att byggas upp under hela filmen!

Filmen innehöll så många härliga scener och kameravinklar som verkligen får en att känna att man är med i Tris värld. Det är fantastiska vyer bland annat uppifrån pariserhjulet där Tris och Four klättrar upp under deras "hitta flaggan" övning. Även scenen där Tris ska hoppa ner genom hålet för att komma till Dauntless-lokalerna för första gången är svindlande och gav mig pirr i magen, och jag kände flera gånger att filmen verkligen fick mig att känna mig levande.

För att summera så gillade jag verkligen filmen. Alla nyckelscener från boken finns med och skådespelarna gör ett fantstiskt jobb hela filmen igenom. Nästan så att jag vill springa och se den igen! För er som inte har gjort det ännu är det alltså hög tid att boka biobiljetten och gå och se Divergent.

Betyg:  
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Sandra:

Så fantastiskt att höra att alla gillade filmen så mycket! Bra skrivet :)

Svar: Den var helt fantastisk! Tack :)
Sandra

Kommentera här: